Introit

 Žalmy 89:2  O Hospodinově milosrdenství chci zpívat věčně, svými ústy v známost uvádět tvou věrnost po všechna pokolení.

3  Pravím: Tvoje milosrdenství je zbudováno navěky, v nebesích jsi pevně založil svou věrnost,

První čtení

 Sd 6,11-14


Druhé čtení

 Lukáš 1: 26  - 38  



Kázání

 Jak rozpoznáme Hospodinovu moc? Jak se projevuje? Lze Hospodinovy činy rozpoznat v tomto světě? A jak nám osobně mohou tato svědectví pomoci?

I ten největší zázrak, příchod Božího Syna do našeho světa je zakryt tajemstvím. 34  Maria řekla andělovi: "Jak se to může stát, vždyť nežiji s mužem?"

35  Anděl jí odpověděl: "Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní;

Jak se to stane? Ptala se Marie... Tato odpověď už sama naznačuje, že člověk stojí před velkým tajemstvím, které tu není od toho, abychom jej vědecky rozkrývali. Problém není v tom, jestli bychom to dovedli nebo nedovedli. Problém je v tom, že i kdybychom to dovedli, tak by nám to k ničemu nebylo. Víra nemůže být založena na takovém typu důkazu. To, co by na něm bylo založeno, by se možná víře nějak vzdáleně podobalo, ale víra by to nebyla.

Člověk stojí před zásadní otázkou osobní víry.

Je totiž jenom na mě, jestli se Pánu Bohu otevřu. Jestli budu chtít uvidět Boží konání tam, kde je jiný člověk nebude chtít vidět.

Tomáš Halík (o tomto dnešním oddíle) řekl: tento diskrétní stín Nejvyššího máme respektovat. Nevlamovat se drze a pošetile do svatyně tohoto tajemství.

Už samo respektování vlastně předpokládá, že existuje vztah mezi mnou a Hospodinem. Kdyby neexistoval, bylo by mi přeci jedno, co si Bůh bude myslet o tom, že chci vidět Marii a Josefovi do postele. Ve chvíli, kdy člověku začne záležet na tom, co vyslovil Bůh, začíná víra. Začíná Boží bázeň.

Ateisté říkají: zázraky nejsou, vše je vysvětlitelné vědecky.

Křesťané někdy propadají skepsi, když nevidí zázraky každý den. Jsou dokonce proudy vycházející z křesťanství, jejichž stoupenci tvrdí, že věřící člověk automaticky bude uzdraven z jakékoli nemoci ve chvíli, kdy přijme Krista. Kristus přeci porazil ďábla a vzal na sebe naše nemoci. Navíc uzdravování je jeden z darů Ducha svatého.

Když člověk zázrak neprožije, znamená to, že špatně věří, nebo že je v moci Satanově.

Za těmito názory je vlastně stejná touha vlámat se Pánu Bohu do kuchyně jako oněch ateistů. Rozlousknout ten boží zázračný čin jednou provždy. Nenechat Bohu svobodnou vůli. Splním-li určitý postup - musí to přece fungovat.

Moderní člověk je často tváří v tvář biblickému popisu zázraku zoufalý a bezradný. Myslím, že přístup ateisty i výše popsaného (troufalého) křesťana toužícího po zážitku zázraku, jsou dvě strany jedné mince. Oba se nechtějí smířit s tím, že Bůh je jiný, než člověk.

Zázraky, které jsou v Bibli popisovány, uzdravení, nový život - jsou popisovány jako svrchovaný svobodný čin Pána Boha. Hospodin odpovídá na naši víru, ale ne vždy uzdravením, nebo zázrakem, který my jemu naordinujeme.

Bible nás učí, že člověk se má vzdát svých vlastních nároků a svěřit se do vůle Pána Boha. Čili naopak, než bychom často sami chtěli. Nejkrásnější a nejhlubší modlitba Ježíšova je ne má nýbrž tvá vůle se staň. (Lukáš 22:42  "Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich, ale ne má nýbrž tvá vůle se staň."). Staň se tvá vůle je také obsažena v modlitbě Páně. Přijď tvé království, staň se tvá vůle.

Samotným zázrakem není tedy to, že by člověk udělal určitý počet přesně daných kroků. A pak byl třeba uzdraven a myslel si, že je uzdraven Hospodinem.

Opravdovým zázrakem je vztah člověka s Bohem. Založený na lásce, důvěře a bázni.

Bůh učinil člověka, aby člověk poznal, že Bůh ho má rád.

Aby spolu byli v lásce.

Výrazem zázraku vztahu člověka a Boha je proměna života, nový život.

O tom svědčí mnoho biblických vyprávění. Bůh povolává člověka do tohoto vztahu. Bůh se takto sklonil nejenom k Marii, ale také ke Gedeonovi. K tomu nepatrnému, nejposlednějšímu, navíc upozaděnému ze všech Izraelců. Udatný hrdino znělo ironicky. Anděl mu připomněl, k čemu je povolán.

Copak jsem hrdina? Jeho realistické námitky připomínají Marii: jak se to může přihodit? Ale dostalo se jim odpovědi. Bůh bude s tebou - a to stačí. Bůh bude s tebou, sestoupí s tebou i do nejhlubší jámy.

Určitě není náhodou, že si Bůh vybírá ty nejslabší, aby ukázal svou sílu. Apoštol Pavel řekl: Boží síla se zjevuje v lidské slabosti.

Ne tam, kde si člověk myslí, že na to vyzrál, že našel konečně tu formulku, kterou si ochočí tajemství.

Bůh jedná v naší slabosti. Ale přesto je třeba aby ten, kdo je vybrán, nakonec třeba po zdráhání řekl: ano, přijímám. A důvěřoval, že Hospodin bude s ním. Jako třeba Marie z Nazareta.


Tam, kde je veškeré lidské očekávání ve slepé uličce, tam přichází Bůh a jedná. Ježíš se nenarodil z krve ani z vůle těla, ani z vůle muže, ani z nějakého přesného lidského výpočtu, ale z Boha. To chce vyjádřit věta: narodil se z panny.

Víra je umění nemožného. Projevuje se tam, kde člověk soudí, že jeho možnosti už jsou vyčerpány - a náhle zakusí, že Bohu není nemožná žádná věc. Je tu síla, která člověku otevírá něco, co oko nevidělo, co ucho neslyšelo a co na mysl lidskou nevstoupilo.

Ne tedy tam, kde zázrak očekávám, kde jsem na něj nachystán, kde si řeknu: vykonal jsem to a to, nyní mne Pane uzdrav!

Ne, je to přesně naopak. Bible popisuje, že ve chvíli, kdy to s člověkem jde velmi z kopce, kdy se zdá, že už je vše ztraceno, kdy Midjánci drtí Izraelce až k smrti, kdy Egypťané drtí Izraelce až k smrti, kdy Římané likvidují Ježíšův národ až k smrti - právě v těchto cvhílích, kdy běžný člověk řekne: vše je ztraceno - víra nemá smysl! Tak v těchto chvílích zvláštních, největší úzkosti, rodí se zrnko naděje. Zrnko hořčičné. Jinak a jinde, než chce člověk.

Marie pro tuto pravdu otevřela své srdce a mohlo se v jejím životě počít něco úplně nového. Ten, kdo přichází skrze ni do lidského světa, je radikální Boží dar. Boží svoboda se zde projevuje totálně. Pouze milostí jsme spaseni.

On si nás vyvolil, on si nás zamiloval.

Bůh chtěl, aby lidský rod, zastoupený dívkou z Galileje, řekl ANO. Svobodně souhlasil s jeho největším darem.

I nadále je ale svět je rozdělen - jsou srdce zavřená (třeba jako lidé v betlémě, kteří ho nepřijali), ale jsou také ti, kteří řeknou "věřím".

Děkujeme Pane za tajemství víry,

za tajemství tvého navštívení člověka,

děkujeme, že smíme čerpat naději

z tvého sestoupení a vykoupení

skrze JK našeho Pána

Amen

 

Poslání

 Židům 13:1  Bratrská láska ať trvá;

2  s láskou přijímejte i ty, kdo přicházejí odjinud - tak někteří, aniž to tušili, měli za hosty anděly. 3  Pamatujte na vězně, jako byste byli uvězněni s nimi; pamatujte na ty, kdo trpí, vždyť i vás může potkat utrpení.

4  Manželství ať mají všichni v úctě a manželé ať jsou si věrni, neboť neřestné a nevěrné bude soudit Bůh. 5  Nedejte se vést láskou k penězům; buďte spokojeni s tím, co máte. Vždyť Bůh řekl: `Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu.´ 6  Proto smíme říkat s důvěrou: `Pán při mně stojí, nebudu se bát. Co mi může udělat člověk?´